תמונה לציר זמן

היחס של הגרמנים ליהודים בשנים 1933-1938

  • יום החרם על בתי עסק יהודיים

    יום החרם על בתי עסק יהודיים
    הייתה זו הפעולה הראשונה של המפלגה הנאצית כנגד היהודים לאחר עלייתה לשלטון. הנאצים פשטו על בתי עסק יהודים, שברו את הסחורה בהם ואסרו כניסת גרמנים לתוכם, הכו יהודים בשכונות יהודיות והפיצו חומר תעמולה אנטישמי. מטרת החרם הייתה להוסיף ולהבדיל את היהןדים מהחברה הגרמנית. החרם התלווה בחקיקת חוק נגד תעסוקתם של היהודים במוסדות ממשלתיים ואלפי יהודים איבדו את עבודתם.
  • Period: to

    חוק לשיקום שירות המדינה המקצועי

    החוק קבע שאפשר לפטר עובדי מדינה קבועים. עובדי המדינה שאינם ארים או שהם מתנגדים לשלטון של היטלר יאולצו להתפטר מעבודתם. ליהודים לא היה אפשרות לעבוד בעבודתם הבסיסית כמורים, פרופסורים, שופטים... בהצעת חוק לפטר לאלתר כאלה שלא ממוצא ארי, לא אושר על ידי נשיא גרמניה בטענה שלא התחשבו בבני החללים של מלחמת העולם הראשונה ומי שעבד בתקופת המלחמה. החוק תוקן לפי רצונו של הנשיא ובגלל הסתייגותו של היטלר רבים מהיהודים פוטרו. החוק בוטל לאחר מותו של הנשיא בשנת 1934.
  • חוקי נירנברג-שלילת אזרחות היהודים בגרמניה

    חוקי נירנברג-שלילת אזרחות היהודים בגרמניה
    במהלך הכנס השנתי של המפלגה הנאצית בעיר נירנברג, התקבלו שני חוקים שכונו לאחר מכן "חוקי נירנברג". האחד נקרא החוק להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני, והוא אוסר במפורש על יחסים ונישואים בין יהודים לבין גרמנים, וכולל בתוכו מספר איסורים נוספים החלים על היהודים. החוק השני הוא חוק אזרחות הרייך, והוא קובע כי רק בעל דם גרמני או דם קרוב לו זכאי לאזרחות גרמנית ולזכויות הנלוות לו. חוק זה כוון במפורש כנגד היהודים בתקנה שיצאה כחודשיים לאחר מכן.
  • Period: to

    שנת רגיעה

    ב-1936, התקיימה אולימפיאדת ברלין, ולהיטלר היה חשוב שלא לעורר תסיסה אנטי-גרמנית בעולם, ולכן הסיר שלטים אנטישמיים והתיר לאתלטים יהודיים להשתתף באולימפיאדה על מנת להציג את המשטר הנאצי באור חיובי כלפי חוץ.
  • גירוש זבונשין

    גירוש זבונשין
    הנאצים אספו אלפי יהודים שלא היו אזרחי המדינה והתגוררו בגרמניה וגירשו אותם לעיירה בשם זבונשין שבגבול גרמניה עם פולין. השלטון הפולני סירב לקבלם בשל חוק האזרחות שבו הוחלט להפקיע את האזרחות הפולנית למי שחי מעל חמש שנים מחוץ לפולין. היהודים נותרו בגבול ללא מקום מחסה מפני הקור, וקיבלו מאירגונים שונים מזון וציוד רפואי כדי להמשיך להתקיים. בסופו של דבר, הנאצים שיכנעו את השלטון הפולני לקלוט את היהודים לפולין.
  • ליל הבדולח

    ליל הבדולח
    ליל הבדולח נקרא כך בשל שברי הזכוכיות הרבים ברחבי גרמניה ואוסטריה על ידי הנאצים שגרמו להרס רכושם של היהודים והכו ורצחו את היהודים עצמם. כמה ימים לפני ליל הבדולח רצח נער יהודי גרמני מזכיר של שגרירות גרמניה בפריס. הפגיעה בנציג של גרמניה על ידי יהודי היוותה סיבה מוצדקת אחרי שנים של צווים וגזרות נגד היהודים לפגוע בהם באלימות פיזית. כשהחלה החשכה החלו לשרוף בתי כנסת ולשדוד ולהצית בתי עסק של יהודים. מאות יהודים נהרגו ,אלפי אנשים נפצעו ועשרות אלף נשלחו למחנות ריכוז.