Imgres

Historia de la música

  • Period: 476 to Nov 18, 1400

    Música medieval

  • 500

    Música Religiosa

    Música Religiosa
    És música vocal sense instruments, està format per un pentagrama de 4 línies.
    Es cantava a les esglésies per els monjos, les cançons estaven sempre dedicades a Déu.
    I havien dos tipus:
    Polifonia:
    Cantes varies veus, tons i melodies diferents. Quan canten, canten textos diferents. És molt important que s’entengui el text o la paraula perquè van dedicats a Déu. Cant Gregorià:
    Només cantava una persona. Es cantava en llatí. Cantava durant les misses. A partir d’aquí la música es comença a e
  • Nov 18, 600

    Música profana o popular

    Música profana o popular
    No estava vinculada a l’església. La cantaven els habitants del poble. Era acompanyada per uns quants instruments:
    Flauta
    Llaüts i tamborins
    Timbal
    Arpes
    Tractava de la vida de la gent: de les guerres, l’amor, les princeses i els reis, i també de les festes.
    Eren poemes cantats que estaven acompanyats amb música.
  • Nov 18, 630

    Tipus de música profana o popular

    Tipus de música profana o popular
    Hi havien dos tipus:
    Trobadoresca:
    Els trobadors era gent culta amb estudis
    Feien música pels nobles i també estava destinada a una dama de la Cort.
    El tema principal era l’amor.
    Joglaresca:
    El seu origen és popular i era interpretada pels joglars.
    La música era alegre i no era culta.
    Era música per divertir-se i no tenia cap estructura complexa.
  • Nov 18, 700

    Goliard

    Goliard
    Era la persona que havia deixat de ser monjo. Es dedicava a cantar i recitar poemes en llatí i en llengües vulgars, música profana. A Beuren (monestir d'Alemanya), es van trobar poemes goliards escrits al bon beure i al bon menjar. L'obra més coneguda és el Carmina Burana.
  • Period: Nov 18, 1400 to

    Música del Renaixement

  • Nov 18, 1410

    Gènere religiós

    Gènere religiós
    Tenia la missa i el motet. La forma musical de la missa podia ser sacre o coral. El motet tenia una composició polifónica.
  • Nov 18, 1420

    Gènere profà

    Gènere profà
    Podia ser nadala, madrigal o chanson. El nadala era una melodia que cantaven els vilans. El madrigal és una composició poètica breu. La chanson podia ser de tema amorós o una crítica política o social.
  • Nov 18, 1430

    Música instrumental

    Podia ser una canzona o ricercare. La canzona és de l'època trovadoresca i és un poema líric. El ricercare és una precursona directa de la fugida.
  • Nov 18, 1450

    Substitució

    Substitució
    Es subtituien veus per intruments. També li afavoria la música instrumentla i era acaompanyada del ball.
  • Nov 18, 1480

    Josquin des Prés (1440-1521)

    Josquin des Prés (1440-1521)
    Va ser un compositor francès del Renaixement. Va ser artista molt conegut i encara ho és. El considerem dels millors músics del Renaixement. Va compondre en diversos gèneres, motets, arranjaments per missa i cançons franceses i italianes. La seva música es va divulgar molt gràcies a la invenció de la música impresa a principis del segle XVI, i avui sabem més de la seva música que de la seva vida.
  • Nov 18, 1530

    Lluís de Milà (1500-1561)

    Lluís de Milà (1500-1561)
    Era fill d'una família aristocràtica valenciana. Era un violista espanyol. Va ser el primer en donar instruccions per marcar el temps i en publicar música per violistes. La seva obra més important és "El maestro".
  • Nov 18, 1550

    Giovanni Pierluigi de Palestrina (1525-1594)

    Giovanni Pierluigi de Palestrina (1525-1594)
    Va ser un compositor italià, un dels més famosos del Renaixement. Està considerat l'autor més representatiu d'obres polifòniques ajustades a les noves exigències de la Contrareforma. Tenia una caràcter profà i sacre.
  • Period: Nov 18, 1580 to

    Primer barroc

    Era policoritat i la monodia estava acompanyda per el baix contínu.
  • Claudio Monteverdi (1567-1643)

    Claudio Monteverdi (1567-1643)
    L'obra de Monteverdi assenyala el pas de la música del Renaixement a la música barroca. Va ser la figura més important en les transicions del Renaixement i del Barroc. Va ser dels principals innovadors que van canvia d'estil. La seva obra més famosa és “Vísperas de la Beata Virgen”. La seva primera obra teatral realitzable fou L'Orfeo.
  • Period: to

    Música barroca

  • Period: to

    Barroc mitjà

    Estava composta principalment per música italiana.
  • Jean-Baptiste Lully (1632-1687)

    Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
    Va ser un compositor francès d'origen italià, Sobreintendent de la Música de Lluís XIV de França. Jean va dominar tota la vida musical a França a l'època del Rei Sol. Va ser l'origen de moltes formes musicals, que va organitzar: la tragèdia lírica, el gran motet, l'obertura a la francesa, etc. La seva influència sobre la música europea va ser gran.
  • Gaspar Sanz (1640-1710)

    Gaspar Sanz (1640-1710)
    Era un sacerdot considerat el teòric espanyol de la guitarra més important del segle XVII. En la seva obra explica que va estudiar amb els millors mestres de capella d'Espanya. Va viatjar a Itàlia i va seguir els estudis d'orgue a la Capella Reial de Nàpols i després a Roma. Després va tornar a Espanya i va passar a ser instructor de guitarra de Joan Josep d'Àustria, al qual va dedicar el llibre "Instrucción de música sobre la guitarra española".
  • John Blow (1649-1708)

    John Blow (1649-1708)
    Va ser un compositor i organista anglès. Va néixer en North Collingham, al comtat de Nottingham. Va compondre diversos himnes a una edat molt primerenca, com Lord, Thou host been our refuge, Lord, rebuke me not , i l'anomenat "himne social" I will always give thanks.
    Entre 1680 i 1687 va escriure l'única òpera que encara sobreviu, Venus i Adonis.
  • Period: to

    Darrer barroc

    Tenia formules tonals
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750)

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Va ser un organista i compositor alemany. Era un membre de la família de músics més extraordinària de la història. La seva obra es considera com la millor de la música barroca, i una de les màximes expressions de la música universal. La considerem aixins per la síntesi dels diversos estils de la seva època, del passat i per la seva incomparable extensió.
  • Antonio Vivaldi (1678-1741)

    Antonio Vivaldi (1678-1741)
    Va ser un reconegut violinista italià. També va ser un dels principals compositors delBarroc. Les quatre estacions (concerts per a violí) són de les composicions més populars de la música clàssica. És l'obra amb més enregistraments en disc de la història.
  • Gèneres

    Gèneres
    Veu:
    Feien òpera, cantata, oratori i motet. Instrumental:
    Feien sonata, concert "grosso", preludis i tocates, i per últim suites.
  • Característiques

    Característiques
    Històriques i geogràfiques:
    Va ser una de les époques més llargues de la historia. També vas ser una época fecunda i estava situada a Europa Occidental-. Musicals:
    Utilitzen el continu del baix i fan forts contrats sonors.
  • Period: to

    Classicisme musical

  • Instruments

    Instruments
    Hi havien diferents intruments que s'utilitzaben a aquesta época:
    Clavecín
    Piano
    Violín
    Violonchelo
  • Música clàsica

    Música clàsica
    Hi havia un equilibre entre el sentiment i raó, i la forma y contingut.
    La vida musical es feia les sales d'espectacle i salons. El públic d'aquesta música era fidel.
    L'orquestra clàsica mostrava tots els instruments de la Sinfonia.
  • Joseph Haydn (1732-1809)

    Joseph Haydn (1732-1809)
    Va ser un compositor austríac. Va ser agrupat amb el nom de trinitat al igual que Mozart i Beethoven.
    La seva carrera musical cobreix tot el període que va des del final del Barroc fins al principi del Romanticisme. La imatge i el sobrenom de Papa Haydn se li va atorgar des del segle XIX i fins als nostres dies. La creació d'aquests gèneres revela una gènesi més complexa, Haydn va contribuir de manera decisiva com pocs a que emergissin, es difonguessin i es consolidessin.
  • Ludwig van Beethoven (1770-1827)

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Va ser un compositor, director d'orquestra i pianista alemany.
    Considerat l'últim gran representant. El seu art s’expressava en molts gèneres. El seu impacte va ser significatiu a les obres per a piano i música de cambra.
    La seva producció inclou els gèneres pianístics, de cambra , vocal, concertant i orquestral.
    La música del quart moviment de la novena simfonia està basada en l'Oda a l'Alegria de Friedrich von Schiller i va ser elegida Himne de la Unió Europea.
  • Period: to

    Nacionalisme musical

  • Wolfgang Amadeus Mozart

    Wolfgang Amadeus Mozart
    Va ser un compositor austríac de música clàssica. Era el músic més prodigiós, les seves primerenques gires per Europa el van fer famós i també el van familiaritzar amb els estils musicals europeus. Únic en la història de la música gràcies als seus assoliments en tot tipus de gèneres i formes. Va ser el primer compositor important que va intentar establir una carrera musical «independent».
  • Period: to

    Romanticisme musical

  • Romanticisme - Romanticisme incipient (1800-1830)

    Romanticisme - Romanticisme incipient (1800-1830)
    Els lieder de Schubert, les òperes de Weber i les obres del darrer període creatiu de Ludwig van Beethoven en formarien part.
  • Romanticisme - Romanticisme ple (1830-1850)

    Romanticisme - Romanticisme ple (1830-1850)
    La simfonia de Hector Berlioz marca el començament d'aquesta època. Abasta el conjunt de l'obra de Frédéric Chopin, Felix Mendelssohn i Robert Schumann. També inclou les primeres òperes de Richard Wagner i Verdi.
  • Roamnticisme - Roamanticisme tardà (1850-1890)

    Roamnticisme - Roamanticisme tardà (1850-1890)
    Caracteritzat pels poemes simfònics de Franz Liszt, els drames musical de Wagner, les òperes de maduresa de Verdi i l'aparició de la segona generació romàntica, amb Anton Bruckner, Johannes Brahms, Franck i altres.
  • Romanticisme - Fi del segle (1890-1914)

    Romanticisme - Fi del segle (1890-1914)
    Gustav Mahler, Strauss, Claude Debussy i Puccini porten les diferents tendències romàntiques fins al límit. Està representat per la fi d'un cicle i el principi del període atonal iniciat per Arnold Schönberg. Això portarà a la música del segle XX cap a nous plantejaments.
  • Romanticisme - Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822)

    Romanticisme - Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822)
    Va ser escriptor i compositor alemany. Va influir en el moviment romàntic de la literatura alemanya.
  • Romanticisme - Franz Schubert (1797-1828)

    Romanticisme - Franz Schubert (1797-1828)
    Va ser un compositor austríac. Schubert és un dels grans compositors del segle XIX. Era el mestre indiscutible del lied. També va escriure música litúrgica, òperes, música incidental, i música de cambra i per a piano, així com nou simfonies. La seva música és especialment melòdica i harmònica.
  • Romanticisme - Giacomo Puccini (1858-1924)

    Romanticisme - Giacomo Puccini (1858-1924)
    Va ser un dels més grans compositors d'òpera italians que visqueren entre el segle XIX i el XX, màxim exponent del Verisme.
  • Característiques musicals

    Característiques musicals
    Nous gèneres i formes musicals
    Música per piano i orquestra simfònica, també l'òpera i el lied
    El compositor adquireix bona reputació per damunt d’altres artistes.
    Alemanya i Àustria més important en la música instrumental. En la música vocal, ho són Itàlia i França.
    Hi ha menys música religiosa.
    Menys rigidesa formal i regularitat en frases melòdiques
    Ritmes més complexos i lliures, amb llibertat agògica
    Apareixen petites formes de caràcter íntim i amb estructures lliures i danses estilitzades
  • Nacionalisme - Característiques

    Nacionalisme - Característiques
    Té una reacció a la música nacional romántica. Utilitza materials regionals i nacionals, la música está feta a una regió i normalment es parla de religió.
  • Nacionalisme - Països

    Nacionalisme - Països
    Està situat a diferents països:
    Països Balcànics
    Russia
    Europa Occidental
    Amèrica
  • Nacionalisme - Frederic Chopin (1810-1849)

    Nacionalisme - Frederic Chopin (1810-1849)
    És considerat com el més gran dels compositors polonesos i dels compositors més grans de piano. L'obra de Chopin representa el Romanticisme en el seu estat més pur. Se l'anomenava el Poeta del piano.
  • Nacionalism - Enric Granados (1867-1916)

    Nacionalism - Enric Granados (1867-1916)
    Va ser un compositor i pianista català. És conegut per la seva obra pianística, especialment per la suite Goyescas. Va crear l'escola de piano a Barcelona, ha produït figures tan rellevants com Frank Marshall i Alícia de Larrocha. Va morir en el naufragi de Sussex, al canal de la Mànega, en ser torpedinada per l'armada alemanya en el transcurs de la Primera Guerra Mundial.
    Una part del fons personal d'Enric Granados es conserva a la Biblioteca de Catalunya.
  • Nacionalisme - Carlos Chávez (1899-1978)

    Nacionalisme - Carlos Chávez (1899-1978)
    Va ser compositor, director, professor i periodista mexicà. Va ser també fundador de l'Orquestra Simfònica Nacional de Mèxic. La seva música era influenciada per cultures natives de Mèxic. De les seves sis simfonies, la segona anomenada Simfonia Índia, que utilitza instruments de percussió Yaqui, és potser la més popular.
  • Nacionalisme - Edvard Grieg (1843-1907)

    Nacionalisme - Edvard Grieg (1843-1907)
    Va ser un compositor i pianista noruec. És conegut principalment per la composició de la música incidental de l'obra Peer Gynt del dramaturg Henrik Ibsen. És considerat com un compositor nacionalista que s'inspirà en el folklore de la seva terra.
  • Hucbald (840-930)

    Hucbald (840-930)
    Va ser un monjo del monestir de Sant Amand de Tournay, reconegut com a teòric musical. Forma part de la música religiosa.
    Hucbald va proposar traçar línies per que l'escriptura musical sigués més entenedora. Va crear un nou sistema i servia al cantor per a trobar l'exactitud del to i una gamma variada d'efectes expressius.
    Als seus llibres, va introduí dues línies que marquen una distància d'una quinta: una era la nota fa, l'altra la nota do.
  • Papa Gregori I (540-604)

    Papa Gregori I (540-604)
    Va ser un monjo romà. Va ser l'últim Papa de Roma escollit abans. És venerat com a sant per diverses confessions cristianes. Forma part de la música religiosa de l'Edat Mitjana.
  • Pérotin (1160-1230)

    Pérotin (1160-1230)
    Va ser el primer compositor conegut de la història de la música que compon per a més de dues veus independents. Forma part de la música religiosa.
    Va ser canonge de la catedral de Notre-Dame de París i també mestre de capella.
    És el compositor més important de l’Escola de Notre-Dame de París. Va revisar el Magnus liber organi.
    Algunes de les seves obres més importants són: l'organum a quatre veus Viderunt omnes, Sederunt principes i els conductus Salvatoris hodie i Dum sigillum.
  • Léonin (1150-1210)

    Léonin (1150-1210)
    Va ser organista francés i mestre de capella de l'església Beate Maria Virginis, de París va ser la famosa Catedral de Nostra Senyora (Notre-Dame). Froma part de la música religiosa.
    Segons el Quellen Lexicon, va ser un dels primers teòrics que diferencià el valor de les notes.
    Va ser considerat com superior a Plotino en l'art d'improvisar a l'orgue.
    I amb l'ajuda de Pérotin van inventar la polifonia (musica a dues veus).