Història de l'Art

  • 250,000 BCE

    PALEOLÍTIC (2,85 millons s'anys- 10000 aC)

    PALEOLÍTIC (2,85 millons s'anys- 10000 aC)
    -Paleolític inferior: Primer període d'aquesta època, 2,85 milions d'anys fins fa 250.000 anys aC.
    -Paleolític mitjà: 250.000 aC i 30.000 aC. Aparició de l'home Neandertal que es caracteritza per ser més intel·ligent. Creació d'armes per a la caça.
    -Paleolític superior: Entre l'any 30.000 aC fins a l'any 10.000 aC. Conclou aquest període i comprèn també els primers moments del període que el succeeix: el mesolític. Neix l'home Cromanyó i amb ell el principi de l'agricultura.
  • 10,000 BCE

    MESOLÍTIC (10000 aC/6000 aC)

    MESOLÍTIC (10000 aC/6000 aC)
    Etapes fonamentals:
    -Epipaleolític: Sobre del Paleolític.
    -Protoneolític: Anterior al neolític i l'edat dels metalls.
    -Etapa que distingeix la fi de l'era de gel i l'inici d'un clima més temperat i càlid.
    -L'home experimenta canvis i apareix el sedentarisme.
    -Primeres famílies, després colònies i també tribus.
    -La caça i la pesca es desenvolupen amb la creació d'armes, com xarxes, hams i embarcacions.
    -Habitatges que consistien barraques senzilles fetes de branques d'arbres i fusta
  • 6000 BCE

    NEOLÍTIC (8000 aC / 6000 aC)

    NEOLÍTIC (8000 aC / 6000 aC)
    Es divideix en 3 etapes:
    -Neolític inicial. Se situa entre l'any 6.000 aC fins al 3.500 aC.
    -Neolític mitjà. Entre el 3.000 aC i el 2.800 aC.
    -Neolític final. Des del 2.800 aC fins a l'any 2.300 aC.
    -Temperatures més temperades, es modifica també els costums, alimentació i prioritats dels éssers humans.
    -Població durant el neolític ja és 100% sedentari.
    -Primers habitatges situats en llocs on hi havia abundància d'animals i vegetació.
    -Domesticar animals per ajudar en el treball.
  • 539 BCE

    ART MESOPOTÀMIC (6000 aC / 539 aC)

    ART MESOPOTÀMIC (6000 aC / 539 aC)
    Entre dos rius, el Tigris i l'Eufrates.
    -Religió: S'identifiquen amb els déus: déu de l'aigua Enlil, del cel Anu i de la terra Enki.
    Societat: Ciutats-Estat que són autònomes i independents i governades per un monarca.
    2 nobleses: la noblesa cortesana i la noblesa emprada.
    -Arquitectura: Desenvolupa a nuclis urbans al voltant d'un centre polític-religiós constituït pel temple i el palau.
    Els materials emprats; tova i el maó, davant de la pedra o la fusta.
    (Estandarte de UR)
  • 146 BCE

    ART GREC (800 aC/ 146 aC)

    ART GREC (800 aC/ 146 aC)
    -Grecs al segle VII aC van construir els seus propis temples en pedra
    Materials utilitzats: pedra calcària, marbre i calcària revestida de marbre en el continent.
    - Polis gregues és creen places públiques, anomenades àgores, famosa biblioteca de Panteno o d'Efes.
    -Arquitectura dividida en tres estils: dòric, jònic i corinti.
    -Pintura grega, queda constància per les fonts literàries.
    -Escultura grega va servir com a model de perfecció formal, i de cànon de bellesa humana.
    OBRA: FRISO DE PARTENÓN
  • 30 BCE

    ART EGIPCI ( 3100 aC / 30aC)

    ART EGIPCI ( 3100 aC / 30aC)
    Art expressiu: Església i l'Estat, artista anònim.
    Important: precisió de l'artista i solidesa.
    -Arquitectura: "Mastabes" les més antigues, resulta la piràmide escalonada, com "Zoser".
    -Escultura: L'escultor, personatge de segona categoria, activitat manual i és un personatge anònim.
    -Tipus: ple volum, relleu.
    -Pintura: Decorar les parets de temples i tombes, per il·lustrar papirs. Una tècnica " fresc".
    Temàtica variada, representacions religioses de caràcter simbòlic realisme.
  • 476

    ART ROMÀ ( 753 aC/ 476 dC)

    ART ROMÀ ( 753 aC/ 476 dC)
    -Art propagandístic al servei del govern, funcional i pràctic, bell, colossal, construccions de grans dimensions,temes religiosos, mitològics.
    -Arquitectura Romana: Columna i llinda (grecs).
    Arc i volta (etruscos).
    -Característiques constructives: Corba, arc de mig punt, la volta i la cúpula.
    -Pintura Romana: Estil Neoàtic i Estil Hel·lenístic-Alexandrí
    -Escultura Romana: Funció narrativa, escultura no és art, obra anònima, aconseguir l'excel·lència.
    OBRA: Bust de Marco Aurelio
  • 500

    ART CLÀSSIC ( 1500 aC / 500dC)

    ART CLÀSSIC ( 1500 aC / 500dC)
    -L'art clàssic és el conjunt de formes artístiques que es barregen a partir de les diverses influències d'una societat humanista com la grega.
    -Art a més d'incloure les disciplines bàsiques que tots els arts inclouen (pintura, arquitectura i escultura) també inclouen la literatura de diferents formes.
    -On més destaca va ser a Grècia i a Roma.
    OBRA: Hermes de Praxíteles.
  • 1300

    ART ROMÀNIC ( S. XI-XII-XIII)

    ART ROMÀNIC ( S. XI-XII-XIII)
    Arquitectura:
    -Material: La pedra de vegades el maó.
    -Alçat: Construccions més llargues que altes, murs gruixuts i sense obertures, s'utilitza la rosassa.
    -Elements de suport: arcs de mig punt, columnes, pilar.
    -Elements sustentats: Voltes de canó, cúpules (Cimboris)
    -Edifici important l'església: peregrinació, de caràcter espiritual, monestirs.
    Escultura: Llocs omplir amb escultures, portada, murs, portes, cornises.
    Materials: Pedra policromada, ivori, ferro.
    OBRA: San Clemente de Tahull
  • 1453

    ART BIZANTÍ (527 / 1453)

    ART BIZANTÍ (527 / 1453)
    Característiques: Influència directa de la cultura grecoromana i oriental, temes religiosos, art estàtic, continuan usant el maó i la pedra,influència persa i islàmica.
    Pintura Bizantina: Pintura important el FRESC, temes religiosos (Crist, Mare de Déu)
    Arquitectura Bizantina: Construccions d'esglésies grans i imponents.(Basílica de Santa Sofia)
    Escultura Bizantina: Influència oriental, escultures formals, hieràtiques i frontals.(Mosaics)
    OBRA: Església de Santa Sofia de Constantinoble.
  • 1492

    ART ISÀMIC (622 / 1492)

    ART ISÀMIC (622 / 1492)
    Principis del segle VII a la Península Aràbiga, figura de MAHOMA.
    -Art Musulmà: reflex de les idees religioses, la barreja d'elements artístics, resultat "art eclèctic"
    -Característiques: Art essencialment arquitectònic, arquitectura islàmica tom components de pobles que van dominar, ambient purament religiós.
    No van crear moltes escultures ni pintures.
    -Edificis Representatius: Mesquita i el Palau.
    -Materials Pobres: Maó, maçoneria, guix, fusta, tova.
    OBRA: Mesquita de Còrdova
  • 1511

    ART GÒTIC (S.XII-XVI)

    ART GÒTIC (S.XII-XVI)
    Catedral, centre de referència del Gòtic, màxima ofrena a Déu.
    Estètica de la Llum: Objectes artístics, expressen la llum divina per la brillantor dels materials i l'ús dels colors vius.
    Tècniques arquitectòniques: Voltes de creueria, Arcbotants i Contrafort, Vitralls i Rosasses.
    Arquitectura: Estil artístic molt superficial, sorgit en 1140.
    Escultura: Tallar amb la pedra, estil rígid i allargat.
    Pintura: Vidrieries, Pintura sobre tela, frescos.
    OBRA: Basílica de l'abadia reial de Saint Denis
  • RENAIXEMENT (S. XV-XVI)

    RENAIXEMENT (S. XV-XVI)
    Canvi de mentalitat cultural també es va reflectir en l’art. L’estil renaixentista, l’individu i la natura són tractats com un tot harmònic, destacar la seva bellesa
    Característiques del Renaixement:
    -Acostament a l’individu i la natura
    -Perspectiva
    -Retorn als clàssics
    Dues Etapes: El Quattrocento (1400/1500) i El Cinquecento (1500/1600)
    Renaixement va ser quan la societat va començar a considerar el treball d’arquitectes, escultors i pintors com a Art.
    OBRA: La Gioconda
  • BARROC (S. XVII-XVIII)

    BARROC (S. XVII-XVIII)
    Crisi econòmica, social, política i religiosa.
    Art Dinàmic: Busca el moviment a través de les diagonals, corbes, ondulacions.
    Arquitectura: Monumentalitat dels edificis: Ús de columnes gegantines, façanes i corbes. Decoració recarregada, interiors fastuosos amb altars de fusta recarregats.
    Escultura: Figures naturalistes, capten el moviment a l'instant, creació de llocs de llum.
    Pintura: Predomini de color sobre el dibuix, colors càlids, composicions obertes.
    OBRA: Les Menines
  • S. XIX

    S. XIX
    L' arquitectura s'inspira en models històrics de diferents estils: neoclàssic.
    A partir d'aquest segle, TÈCNICA i ART van de la mà per produir edificis que poden ser a la vegada funcionals i estètics.
    Impressionisme: Corrent artístic que revoluciona la pintura i és una bestreta de les avantguardes del segle XX.
    L'artista ha de pintar el que veu però de la manera com
    que ell ho veu.
    Apareix la fotografia i per això la pintura ha de buscar nous camins.
    OBRA: Almuerzo Campestre (Édouard Manet)
  • S. XIX

    S. XIX
    -Romanticisme: Moviment artístic i cultural de les primeres dècades del segle XIX, amor a la llibertat, exaltació l'individualisme i defensa dels sentiments.
    COLOR i LLUM: colors brillants quadres plens de llum.
    PAISATGE: violents, plens de contrastos.
    -Realisme: S'interessen per conèixer la realitat de la seva
    època i descriure-la.
    Escultura expressa moviment i sentiments.
    OBRA: El caminante sobre el mar de nubes
  • S. XX

    S. XX
    Expressar els estats d'ànim de l'artista donarà lloc a l'Expressionisme, precedent immediat serà Van Gogh
    Pintura:
    Ressaltar el poder del color
    Trencar amb els mètodes tradicionals per a representar el
    volum.
    No hi ha una unitat d'estil
    No té un destinatari.
    Escultures realitzades al s. XX difereix radicalment en forma i contingut de les èpoques anteriors
    Nous materials i tècniques:
    - Filferro
    - Xapa de ferro fosa, retallada, soldada.
    OBRA: Urano, Casa de la Ciudad de Barcelona, Pablo Gargallo
  • S. XX

    S. XX
    Art en dues etapes, principi de segle XX fins a 1942 i la segona des de l'any 1942 fins a la fi del segle, aquesta última dins de l'Art Contemporani. S'inclouen en aquest segle al Modernisme, Expressionisme, Surrealisme i Art Abstracte. Aquest antinaturalisme, és la característica fonamental de l'art del segle XX. Mitjançant un intent d'ordenació intel·lectual de la naturalesa (Cubisme).
    Idealització de la natura, la seva iniciador serà Gauguin i desemboca al Fauvisme.
    OBRA: La Raya Verde