PRIMERES I SEGONES AVANTGUARDES

  • FAUVISME (Estil)

    No representa la realitat tal qual és.
    El color és molt important
    La forma del objecte es simplifica
  • EXPRESSIONISME (Estil)

    Representen problemes socials i col·lectius de la societat en la que viuen i reivindiquen nous temes.
    Destaca la crítica social.
    No pinten les coses que els envolta sinó les que senten en el seu interior. Redueixen la figura humana a elements simples.
    Exageren els elements lineals, geometria molt marcada.
  • Expressionisme (Autors)

    Max Beckmann
    Egon Shiele
    Oscar Kokoscka
  • Fauvisme (Autors)

    Andre Derain
    Van Gogh
    Gustave Moreau
  • Fauvisme (Obra)

    Fauvisme (Obra)
    Tàmesi.
    André Derain, 1905.
  • Period: to

    PRIMERES AVANTGUARDES

  • CUBISME (Estil)

    Per alguns suposa el naixement del Cubisme quan Picasso pinta Les demoiselles d'Avignon.
    Fragmentació geomètrica del espai i la configuració de la figura en plans interrelacionats.
    Els temes són retrats i objectes quotidians dipositats damunt de taules.
  • Cubisme (Autors)

    Pablo Picasso
    Paul Cézanne
    Juan Gris
  • Cubisme (Obra)

    Cubisme (Obra)
    Les demoiselles d'Avignon
    Pablo Picasso, 1907.
  • FUTURISME (Estil)

    Volia trencar amb el passat i exaltar la tecnologia, la màquina i la modernitat.
    Busquen reproduir la sensació de moviment, canvi i transformació. La pintura metafísica deriva del Futurisme, representa una realitat inquietant amb representaciones fantàstiques i espais inventats.
  • Futurisme (Autors)

    Giacomo Balla
    Humberto Boccioni
    De Chirco
  • ABSTRACIÓ (Estil)

    El va iniciar Wassily Kandinsky.
    Influeix en l'ànima de l'espectador a través de la forma i el color.
  • Abstració (Autors)

    Kandinsky
    Piet Mondrian
    Jackson Pollock
  • Abstració (Obra)

    Abstració (Obra)
    Composició VIII
    Kandinsky, 1923.
  • COMPOSICIÓ IV - Kandinsky

    COMPOSICIÓ IV - Kandinsky
    ESTIL ABSTRACTE
    Kandinsky és considerat el pioner de la creació de l'art abstacte.
    És un quadre no figuratiu ple de color en el qual encara podem entreveure elements que remeten per les seves formes a objectes de la natura.
    Kandinsky considerava que els colors podien produir vibracions emotives al igual que fan les notes musicals. Va voler pintar un paisatge de sensacions a través d'una harmonía cromática utilizant colors en lloc de notes musicals.
  • Futurisme (Obra)

    Futurisme (Obra)
    Velocità d'automobile, 1913.
    Giacomo Balla.
  • FORMES ÚNIQUES DE CONTINUÏTAT EN L'ESPAI - Boccioni

    FORMES ÚNIQUES DE CONTINUÏTAT EN L'ESPAI - Boccioni
    MOVIMENT FUTURISTA
    Boccioni va ser un dels principals exponents del Futurisme.
    Té una prolongació del cos que expressen el moviment a l'espai d'una figura. Està feta de bronze polit, reflecteix molta llum per tots els costats aconseguint una major sensació de dinamisme. Hi ha una clara voluntat d'eternitat. L'obra vol presentar la imatge d'un home modern, un ésser anònim que viu a una gran ciutat. L'home és semblant a una màquina.
    Simbolitza la figura humana que avança vers el futur.
  • DADAISME (Estil)

    Va sorgir a Zurich als famós cabaret Voltaire quan tot Europa estava en guerra.
    Els artistes pretenien destruir totes les convencions pel que fa a l'art, creant una espècie d'antiart.
    Es presenta com una ideologia total, una forma de viure, un rebuig absolut de tota tradició o esquema anterior.
  • Dadaisme (Autors)

    Marcel Duchamp
    Francis Picabia
    Jean Arp
  • Dadaisme (Obra)

    Dadaisme (Obra)
    L.H.O.O.Q.
    Marcel Duchamp, 1919.
  • SURREALISME (Estil)

    Influència de les teories psidicoanalítiques de Freud.
    Propugnava un esteticisme involuntari basat en l'automatisme.
    Els artistes trenquen amb les convencions socials fent grans excentricitats.
  • Surrealisme (Autors)

    André Breton
    Salvador Dalí
    Joan Miró
  • LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMÒRIA - Salvador Dalí

    LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMÒRIA - Salvador Dalí
    SURREALISME
    Representava imatges i objectes quotidians en formes compositives impossibles i sorpenents.
    És un dibuix molt precís amb un detallisme molt acurat. Té un realisme gairebé fotogràfic en els objectes i paisatges. Dalí va representar Portlligat. Hi ha tres rellotges tous i un de rígid en diferents llocs i formes. Tots marquen una hora diferent. L'obra evoca l'etern problema del pas del temps utilitzant una escena del tot irracional, procedent del món dels somnis i del inconscient.
  • EL PROFETA- Pablo Gargallo

    EL PROFETA- Pablo Gargallo
    ESTIL CUBISTA
    El tema d'aquesta obra és el profeta, un element clàssic de la iconografía tradicional cristiana. Representa un home que crida, una figura poderosa, amenaçant amb el gest ferm del seu braç. Representa un home que transmet un missatge clar. Té l'actitud d'orador, culminant el seu discurs ple de passió.
  • Expressionisme (Obra)

    Expressionisme (Obra)
    Triumph of Death.
    Otto Dix, 1934
  • NIT DE LLUNA- Leandre Cristòfol

    NIT DE LLUNA- Leandre Cristòfol
    ESTIL SURREALISME
    És una obra de temàtica secular que reprodueix el món de l'inconscient de l'artista. Va crear aquesta obre com a record de la seva mare i a la seva infantesa agafant objectes que el transportaven a aquella època. Tot i que va ser entesa com una obra surrealista, quan ell només volia crear un record.
    L'obre està composta per tres elements, un fus de fular, un ou de sargir i una base que aguanta els dos objectes.
  • GUERNICA - Picasso (cubista)

    GUERNICA - Picasso (cubista)
    El 26 d'abril del 1937, avions alemanys de la Legió Còndor i d'alguns italians van destruir la ciutat basca de Guernika. Fou un fet de la Guerra Espanyola que va tenir un gran ressó mundial ja que la ciutat va quedar completament destruida. Aquell estiu se celebrava la Exposició Internacional a París, i Picasso va rebre l'encàrrec del govern republicà espanyol. Quan se'n va assabentar del bombardeig, l'artista va dedicar el tema a la seva obra. Va convertir cada figura del quadre en un símbol.
  • Period: to

    SEGONES AVANTGUARDES

  • EXPRESSIONISME ABSTRACTE (Estil)

    Action painting on el pintor havia de ser literalment dins de l'obra.
    Manera de treballar lligada al automatisme dels surrealistes. L'artista és relaciona diferent amb l'obra, en comptes de pintar amb la mà ho fa amb el cos sencer.
    Grans formats i s'usarà la tècnica de la pintura embolcallant.
  • Expressionista abratracte (Autors)

    Pollok
    Franz Kline
    Mark Rothko
  • Expressionisme abstracte (Obra)

    Expressionisme abstracte (Obra)
    Ritmo de Otoño, 1950.
    Jackson Pollock
  • NÚMERO 1- Jackson Pollock

    NÚMERO 1- Jackson Pollock
    EXPRESSIONISME ABSTRACTE
    Presenta un dens entramat de línees i taques que omplen tota la superfície de la tela, sense deixar-hi cap vestigi figuratiu.
    Técnica utilitzada, dropping.
    Vol que l'espectador s'enfrenti al quadre sensé cap dada que pugui condicionar la seva mirada o limitar sentiments o emocions.
    Per alguns és la representació dels ritmes primaris de la natura, la representació de la dansa, un reflex de l'angoixa vital del artista o un món marcat per profunds canvis socials.
  • INFORMALISME (Estil)

    Apareix a finals de la segona Guerra Mundial.
    Pintura abstracta que barrena gran quantitat de pigment amb materials diversos com vidres, sorra, carbó...
    Cada pintor té la seca emprmpta personal (collage, grattage, frottage o dripping).
  • Informalisme (Autors)

    Jean Fautrier
    Anotni Tàpies
    Manolo Millares
  • EL MARXISME CURARÀ ELS MALALTS - Frida Kalho

    EL MARXISME CURARÀ ELS MALALTS - Frida Kalho
    REALISME SOCIAL, EXPRESSIONISME
    Frida vol expressar la idea utòpica de que la creença política podria alliberar-la, a ella, i a la humanitat de tot el seu dolor i patiment. S'autoretrata amb un corsé de cuir i davant d'un paisatge dividit en dues parts, la part pacífica amb la Terra i el colom de la pau, i la part amenaçada per l'imperialisme capitalista i la destrucció.
  • POP ART (Estil)

    Subratlla el valor iconogràfic de la societat de consum.
    El poble és la base del seu art.
    Els objectes industrials, els cartells, les imatges són el tema principal, ja que són el mitjà d'exposició de la societat de consum.
  • Pop art (Autors)

    Andy Warhol
    Robert Rauschenberg
    Jasper Johns
  • NOU REALISME FRANCÈS (Estil)

    Coincideix en certs aspectes amb el Pop-Art.
    S'utilitza el cos humà, com el pinzell o remarcant els aspectes més desagradables del consumisme amb l'ús de materials de rebuig.
  • Nou realisme francès (Autors)

    Yves Klein
    Armand Fernandez
  • Nou realisme francès (Obra)

    Nou realisme francès (Obra)
    Antropometries, 1960.
    Yves Klein
  • ABSTRACCIÓ POSTPICTÒRICA I MINIMAL ART (Estil)

    S'oposen a l'externa subjectivitat de l'Expressionisme abstracte.
    L'abstració postpictòrica es caracteriza per l'ús de formes geométriques simples i per franjes de colors plans, sense relleu, on no es pot veure el gest de la pinzellada.
    El minimal art en el terreny escultòric es la senzillesa i la austeritat formal es basen en la geometria.
  • Abstracció postpictòrica i Minima art. (Autors)

    Frank Stella
    Kenneth Noland
    Ellsworth Nelly
    Carl Andre (minimal art)
    Donald Judd (1928-1994)
  • Informalisme (Obra)

    Informalisme (Obra)
    Gouache sobre paper, 1961.
    Jean Dubuffet.
  • Art Povera (Obra)

    Art Povera (Obra)
    Merda d'artista, 1961
    Piero Manzoni
  • DONA I OCELL - Joan Miró

    DONA I OCELL - Joan Miró
    Té una dimensió de 22 metres.
    Està feta amb buidatge de formigó, amb ceràmida pintada amb colors vermells, verds, grocs i blaus tractats amb la tècnica de trencadís.
    L'artista es comprometè a dissenyar tres obres que donarien la benvinguda als visitants de la ciutat segons en el medi en que arribessin; terra, mar o aire. Dóna la benvinguda als visitants que arrriben en cotxe o tren.
  • ART CINÈTIC O OP-ART (Estils)

    Obres de caràcter bidimensional o tridimensional amb moviment real i gerneralment dotades d'un motor.
    Obres de tipus bidimensional o tridimensional estàtiques però produeixen efectes òptics (Op-art)
    Obres transformables, també bidimensionals o tridimensionais en les quals l'espectador s'ha de desplaçar per apreciar-hi el moviment.
  • Art cinètic o Op-Art. (Autors)

    Víctor Vasarely
    Alexandre Calder
  • SOPA CAMBELL'S- Andy Wharhol.

    SOPA CAMBELL'S- Andy Wharhol.
    POP ART
    Aquest corrent vol explorar les relacions entre l'art i la cultura popular, i desmitificar temes importants com la fama i la mort, alhora que exalta la vida banal. És una protesta contra l'art institucionalitzat, que és fora de l'abast públic. L'objectiu era trencar la frontera entre l'art i la vida i conseguir que objetes d'ús popular i quotidià entressin las museus.
  • Abstracció postpictòrica i Minimal Art (Obra)

    Abstracció postpictòrica i Minimal Art (Obra)
    Sunset Beach, Sketch. 1967
    Frank Stella
  • ART POVERA (Estil)

    Es pretén trasbalsar el mercat de l'art utilitzant obres sense cap valor artístic.
  • Art Povera (Autors)

    Piero Manzoni
    Michelangelo Pistoletto
    Jannis Kounellis
  • ART ACCIÓ I ART CONCEPTUAL (Estil)

    Art Acció: Forma d'art en la qual desapareix l'objecte artístic tradicional substituït per un esdeveniment en forma d'espectacle.
    Les accions efímeras nomas resten en forma de vídeo o fotografies.
    L'art conceptual: valora la idea per sobre de l'objecte artístic. Representa la culminación del procés de desmaterialització de l'obra artística.
  • HIPERREALISME I FOTOREALISME (Estil)

    Reacció a la fredor i distanciament de l'art minimalista i conceptual.
    Molts artistes nord-américains reprengueren la via realista, copiant models fotogràfics de la forma més igual possible.
  • Hiperrealisme i Fotorealisme (Autors)

    Chuck Close
    Richard Estes
    Duane Hanson
    John de Andrea
  • Art cinètic o Op-Art (Obra)

    Art cinètic o Op-Art (Obra)
    OND-DVA, 1971
    Víctor Vasarely
  • CREU I R - Antoni Tàpies.

    CREU I R - Antoni Tàpies.
    INFORMALISME
    És una sèrie de signes i lletres sobre un fons matèric format per una barrera de terra i pintura. L'autor introdueix en l'obra lletres, paraules i números que formen part d'un llenguatge própi i personal.
    El motiu principal es la creu, representa la iconografia cristiana, el punt de trobada entre dues forces, el cel i la terra, l'espiritual i material. La A i la T són lletres del seu pròpi nom.
  • ELOGI DE L'AIGUA - E.Chillida.

    ELOGI DE L'AIGUA - E.Chillida.
    ABSTRACTE
    Gran masa de formigó formada per un cos central del qual surten quatre elements corbs que semblen quatre grans urpes. A sota hi ha un llac artificial on s'enmiralla i duplica la peça.
    Recorden els dits d'una mà en forma de tancar-se per atrapar el buit o l'aire que l'envolta. Amb el reflex de l'aigua sembla que el braç intenti retrobar-se amb la seva altre meitat.
  • Hiperrealisme i Fotorealisme (Obra)

    Hiperrealisme i Fotorealisme (Obra)
    John, 1998.
  • MAMAN - Elouise Bourgeois

    MAMAN - Elouise Bourgeois
    És una escultura de bronze que s'eleva, desafiant sobre vuit gegantines potes a l'exterior del museu Guggenheim de Bilbao.
    És un homenatge que fa l'artista a la seva mare a qui considera la seva millor amiga i com les aranyes és deliberada, intel·ligent, pacient... També connecta directament amb traumes psicològics del artista. L'aranya expressa la duplicitat de la naturalesa materna, utilitza la seda per fabricar el capoll que protegeix els ous, com per filar la teranyina per les seves preses.