Iker Sánchez Montalvo

  • Period: 476 to 1492

    Edat Mitjana

    L’edat mitjana o edat medieval és el període intermedi de la història d'Europa enmig de l'edat antiga i l'edat moderna. Els seus inicis es marquen per dos grans esdeveniments: l'inici al segle V amb la caiguda de l'Imperi Romà, l'any 476, i el final al segle XV amb la caiguda de Constantinoble, el 1453, o bé amb el descobriment d'Amèrica l'any 1492.
  • Period: 900 to

    Polifonia

    És una composició musical consistent a juxtaposar dues o més línies melòdiques que interaccionen amb simultaneïtat. L'aparició de l'art polifònic va suposar la creació d'un nou llenguatge musical. La monofonia constituïda per una sola línia melòdica del cant gregorià, senzill i auster, representa en la música el que l'arquitectura romànica significa per a l'art de la construcció, mentre que el nou art polifònic esdevé com l'art gòtic.
  • Period: 991 to 1033

    Guido d'Arezzo

    Fou un teòric de la música medieval. Fou el creador de la notació musical moderna o solfeig, que reemplaçà el sistema de notació neumàtic, i per això se'l considera el pare de la música occidental. El seu text Micrologus esdevingué el segon tractat de música més estès en l'edat mitjana després dels escrits de Boeci. És venerat com a beat per l'Església catòlica. Obres destacades: Micrologus.
  • Period: 1000 to

    Tetragrama

    El tetragrama és el conjunt de quatre línies horitzontals, paral·leles i equidistants entre si, i tres espais sobre els quals s'escrivien els signes que servien per determinar l'altura dels sons musicals del cant gregorià. La posició de la nota sobre una de les línies o un dels quatre espais, indica l'altura i el nom del so que s'ha d'executar. Va ser creat per Guido d'Arezzo.
  • Period: 1300 to 1470

    Renaixement

    El Renaixement és una època artística, i per extensió cultural, que dóna inici a l'Edat Moderna i en què es reflecteixen els ideals del moviment humanista que va desenvolupar-se a Europa el segle xvi.
  • Period: 1567 to

    Claudio Monteverdi

    L'obra de Monteverdi assenyala el pas de la música del Renaixement a la música barroca. Al llarg de la seua vida va produir obres que poden ser classificades en alguna de les dues categories i va ser un dels principals innovadors que van portar al canvi d'estil. La seua primera obra (òpera) teatral realitzable fou L'Orfeo, i va tenir la sort de gaudir de l'èxit mentre encara era viu. Obres destacades: L'Orfeo, L'incoronazione di Poppea, 9 Llibres de madrigals, Vespro della Beata Vergine, etc.
  • Period: to

    Barroc

    El barroc, a més d'un període artístic, fou un moviment cultural que es va estendre a la literatura, l'escultura, la pintura, l'arquitectura i les arts escèniques des del 1600 fins a 1700, aproximadament.
  • Period: to

    Antonio Vivaldi

    Va ser un reconegut violinista i un dels principals compositors del Barroc. Era anomenat Il prete rosso ('El capellà roig') per ser sacerdot (catòlic) i pèl-roig. Va compondre unes 777 obres, entre les quals hi ha 477 concerts i 46 òperes. És especialment conegut, en l'àmbit popular, per ser l'autor de la sèrie de concerts per a violí i orquestra Les quatre estacions. Obres destacades: Gloria, Nulla in mundo pax sincera, Concert per a flauta, Les quatre estacions.
  • Period: to

    J. S. Bach

    Fou un organista i compositor de música barroca, membre de la família de músics més extraordinària de la història, amb uns 120 músics.
    La seva fecunda obra es considera el cim de la música barroca, i una de les màximes expressions de la música universal, no tan sols per la seva profunditat intel·lectual, la seva perfecció tècnica i la seva bellesa artística. Obres destacades: Concerts de Brandenburg, El clavecí ben temprat, Missa en si menor, etc.
  • Period: to

    Aparició de l'òpera

    Neix a finals del segle XVI a les petites corts d'Itàlia. Entre els avantpassats de l'òpera hi figuren els madrigals italians, que van posar música a situacions amb diàlegs, però sense representacions en escena. També en són precursors els balls de màscares, els ballets de cortesans, els intermezzi, així com altres espectacles de la cort del Renaixement on hi intervenien figurants, música i ball.
  • Period: to

    F. J. Haydn

    Fou un compositor austríac del Classicisme. És exponent del Classicisme vienès o Escola de Viena en la mateixa mesura que ho són Mozart i Beethoven, tres compositors que la posteritat, sobretot en el Romanticisme, van ser agrupats amb el nom de trinitat. Obres destacades: Simfonia n.º 100, Simfonia n.º 101,
    Deutschlandlied.
  • Period: to

    Classicisme

    El classicisme musical correspon aproximadament a la música composta entre els anys 1750 i el 1820, amb superposicions considerables als dos extrems amb la música dels períodes precedent, el barroc musical, i posterior, el romanticisme musical.
  • Period: to

    W. A. Mozart

    Fou un compositor austríac, àmpliament considerat un dels més destacats de la història de la música occidental. La seva influència va ser profundíssima, tant en el món germànic com en el llatí. A diferència de qualsevol altre compositor en la història musical, va escriure en tots els gèneres musicals de la seva època i va excel·lir-ne en cadascú, així com per la seva sorprenent fluïdesa de composició. Obres destacades: Sonata per a violí núm. 9, Sonata per a piano núm. 23 Apassionada, etc.
  • Period: to

    L. V. Beethoven

    Fou un compositor, director d'orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre, cronològicament, des del classicisme fins a començaments del romanticisme. Obres destacades: Sinfonía n.º 9, Sonata para piano n.º 14
    Missa Solemnis.
  • Period: to

    Franz Schubert

    Fou un compositor austríac. Tot i que va morir amb només 31 anys, Schubert és un dels grans compositors del segle xix, i el mestre indiscutible del lied: en va escriure uns 600, el conjunt més perfecte i variat de la història. Se'l sol considerar, gairebé, el creador del gènere. Obres destacades: Symphony No. 1, Symphony No. 1, Symphony No. 3, Quartet de corda núm. 14 .
  • Period: to

    Suite

    És una composició musical instrumental que consta d'un nombre indeterminat de moviments cadascun dels quals, tradicionalment, es basa en un ritme de dansa. Els diferents moviments es troben en la mateixa tonalitat (es podia canviar de tònica major a menor o a l'inrevés) i contrasten en ritme i caràcter. El nom de suite, precisament es deu a ser un conjunt de fragments o peces que sonen uns darrere dels altres, com una successió.
  • Period: to

    Romanticisme

    El romanticisme musical correspon aproximadament a la música occidental composta al llarg del segle XIX en Alemanya. La música d'aquest període va sorgir sense ruptura amb el llenguatge musical, l'harmonia i els gèneres del classicisme, de tal manera que en molts aspectes ambdós períodes es poden considerar com una única gran època dins la història de la música.
  • Period: to

    Concerto

    És una composició musical molt utilitzada on un o més solistes interaccionen i dialoguen amb una orquestra. La forma més habitual és el concert per a solista, en què hi ha un sol instrument dialogant amb l'orquestra. D'origen italià, que seguia la forma característica de tres moviments extensos (ràpid, lent, ràpid), en els quals hom intercala una cadència o dues.
  • Period: to

    Simfonia

    És una composició musical, més aviat extensa, normalment composta per a ser interpretada per una orquestra i que comprèn diversos moviments. Simfonia no es refereix a una forma musical específica (tot i que no són pas pocs els autors que encara la consideren una forma musical) sinó un gènere de la música orquestral per a ser escoltada preferentment en una sala de concerts.